Roman hlav papir.jpg
"nelze než vidět dovnitř"
maska1.jpg
container man
container man
Dialog katů
Dialog katů
Kamanná tvář
Kamanná tvář
Pan starosta
Pan starosta
Pes páně
Pes páně
Požární kohout
Požární kohout
Stanislavu Grofovi
Stanislavu Grofovi
Šternberské bizárie
Šternberské bizárie

Úvodní slovo Sezóna nad propastí

 

Fotografuji to, co nechci malovat, a maluji to, co nedokážu vyfotografovat.  (Man Ray)

 

Tento citát shrnuje důležitou myšlenku mého úvodu k výstavě, protože dává obě média, malbu a fotografii, do jedné roviny. Uvědomění tohoto se mi zdá podstatné. Ne snad pro fotografii u níž jsme zvyklí, že je  věrným otiskem naší viděné reality, ale spíš pro malbu, její „nedokonalý přívěšek". V Sezóně nad propastí tvoří ale vzácné spojení, fotografie jako  ohraničené mapy prostředí jsou korunovány nekonečnou strukturou malby. Man Ray připouští, že jsou v našem časoprostoru události, které nelze vyfotografovat.  A na hranici těchto světů se nyní ocitáme.

            Společně nám díla chtějí  interpretovat události, které jsou jedny z mnoha příběhů o části a celku,  jež autoři skládají v tematické soubory.  Zároveň ale každý vystavený kus obstojí sám ze sebe. A co je tedy pointou tohoto spojení? Snad orámování místa odsouzeného k zániku, které autoři povýšili na obrazový příběh, jehož jsou vypravěči. Nebo množství významů vytržených z původního prostředí, díky kterým vstupujeme do světa nečekaných souvislostí. Určitě ale konzervují vzpomínky na atmosféru, kterou zastaví v okamžiku, než se zřítí do propasti. Nechávají diváky rozehrávat vlastní příběhy o místech, které jsme opustili a jsou nám předloženy jen jejich esence.

 

Pokud  se Vám tento úvod nezdá příliš srozumitelný nabízím stručný návod k použití

Sezóny nad propastí:

 

Vstupní informace k použití: Je důležité nechávat na sebe zcela volně působit vše co vidíte a nebránit se různým spojením a myšlenkám, vše nemyslitelné a nepředstavitelné je žádoucí. Obrazy a fotky jsou komponovány do souborů na základě souhry jejich významů, což diváka nechává volně vcházet a propojovat vrstvy viděného do nových příběhů. Stáváte se důležitou částí celého procesu, bez kterého by díla neměla širší souvislosti.

Čemu věnovat pozornost při užívání: Věnujte pozornost názvům jednotlivých celků, které pomohou nasměrovat vaše další myšlenky. Díla si nenárokují pouze jednu správnou interpretaci, divák je ponechán k naprosto svobodné tvořivosti světů možných i nemožných a sám určuje pravidla pohybu ve výstavním  a imaginárním prostoru.

Možné (ne) žádoucí účinky: Měl by se dostavit blažený pocit, že obrazy k ničemu nenutí, že se do nás nezakusují, nezahlcují naši mysl a působí jen do té míry jak sami  připustíme.

 

                                                                                                                  Michaela Johnová Čapková

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one